انواع کودهای کشاورزی

انواع کودهای کشاورزی

کودهای طبیعی به  ۴دسته حیوانی انسانی گیاهی و معدنی تقسیم بندی می شوند:کودهای کشاورزی

کودهای معدنی

شامل زغال سنگ نارس وسنگهای آهکی و سنگهای فسفاتی می باشد. سنگ های آهکی:این سنگ ها حاصل از از رسوبات پوسته های فسیلی اند سنگهای  فسفات: این سنگ ها حاصل از هزینه پرندگان دریایی که در جزایر نزدیک به کشور پرو یافت میشوند و به گوانو معروف هستند. زغال سنگ نارس: زغال سنگ نارس حاوی هیچ ماده موثر برای رشد گیاهان نمی باشد ولی هوادهی و جذب خاک را بهبود می دهد.

منشا حیوانی

کود های حیوانی شامل دو دسته زیر هستند: ۱ – بقایای حاصل از ذبح حیوانات ۲ – فضولات حیوانی حاصل از گاو گوسفند بز و طیور فضولات حیوانی حاوی مواد کربنی بالا برای خاک هستند  و درصد کربن بالایی دارند . فضولات حیوانی بعد از تجزیه هوازی و تبدیل شدن به کمپوست حیوانی مورد مصرف قرار می‌گیرد بقایای حاصل از ذبح حیوانات: این دسته شامل خون  خشک شده حیوانات واستخوان حیوانات  ذبح شده وپر حیوانات و شاخ حیوانات می باشد. خون حیوانات ذبح شده خشک می شود سپس پودر شده و به عنوان کود در کشاورزی مورد مصرف قرار می گیرد. این کود حاوی 13.25% درصد نیتروژن ۱%  فسفر و ۶ درصد پتاسیم می باشد که بسیار برای گیاه مفید و مناسب می باشد. در بازار با نام بلود میل به فروش می رسد. استخوان حیوانات ذبح شده خشک می شود سپس پودر شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این پودر حاوی 12- 16%فسفر می‌باشد که برای گیاهانی مانند پیاز هویج تربچه شلغم و جعفری مفید است. این پودر همچنین حاوی مقدار زیادی کلسیم است و برای افزایش سرعت رسیدن گیاهان به بلوغ مناسب میباشد . این پودر برای خاک های اسیدی مناسب می باشد.

 منشا گیاهی

این کودها شامل کمپوست گیاهی و هیومیک اسید و عصاره جلبک دریایی می باشد کمپوست گیاهی حاصل از تجزیه شاخ و برگ گیاهان است که درصد بالایی کربن دارد . شاخ و برگ گیاهان بعد از تجزیه هوازی تبدیل به خاک قهوه ای رنگی میشود که کمپوست گیاهی نامیده می شود. هیومیک اسید: این ماده یک اسید نیست و اسید هایی با وزن مولکولی زیاد را شامل می شود. هیومیک اسید هم به صورت طبیعی و هم به صورت سنتزی وجود دارد. هیومیک اسید طبیعی حاصل از تجزیه شاخ و برگ گیاهان است. جلبک دریایی خشک شده: جلبک های دریایی خشک شده و به عنوان کود مصرف می شوند. جلبک های دریایی سرشار از مواد مغذی اند و استفاده از جلبک های دریایی باعث رشد سریع ذرت و نهال های خیار می شود. جلبک ها همچنین توانایی جذب نیتروژن و  فسفر را نیز دارا هستند و می توانند از آلودگی آبهای روان جلوگیری کنند.

 کود های انسانی

این کود ها شامل لجن فاضلاب تصفیه شده می باشد. فاضلاب  های انسانی  تصفیه شده و بعد از خشک شدن و تجزیه هوازی به عنوان کودهای طبیعی مغذی مفید مصرف می‌شوند . کود های انسانی چون از انسان های مختلف تولید می‌شوند بنابراین ممکن است حاوی بیماری باشند. برای همین قبل از استفاده باید به صورت هوازی تجزیه شوند . تجزیه هوازی و گذشت زمان باعث کشته شدن بیماری ها از این کودها می‌شود . که آنالیز به شرح زیر است:  فضولات انسانی شامل مدفوع و ادرار می شود مدفوع انسانی به طور متوسط دارای ۶ درصد نیتروژن ۴ درصد فسفر ۳ درصد پتاسیم و55-40% کربن می باشد. ادرار انسانی به طور متوسط حاوی  ۱۷ درصد نیتروژن ۵ درصد فسفر ۴.۲ درصد پتاسیم و ۱۴ درصد کربن می باشد.

عناصر پر مصرف و ضروری گیاهان:👇👇👇

🔶 نیتروژن (N):
نقش حیاتی در بسیاری از فعالیت¬های گیاهی، افزایش رشد رویشی گیاه، عامل کلیدی در دستیابی به عملکرد مطلوب

🔶 فسفر (P):
تولید و انتقال انرژی، افزایش رشد ریشه، تشکیل گل، دانه و میوه، مقاومت در برابر تنش‌های محیطی

🔶پتاسیم (K):
انتقال مواد فتوسنتزی در گیاه، مقاومت در برابر سرمازدگی و سایر تنش‌ها، کاهش خوابیدگی و ورس

عناصر غذایی  مورد نیازگیاهان با مصرف متوسط: 👇👇👇

♦️منیزیم (Mg):
کمک به جذب عناصر غذایی، تولید روغن در دانه‌های روغنی

♦️ کلسیم (Ca):
رشد ریشه، کاهش خسارات ناشی از بیماری‌های فیزیولوژیک، رشد لوله‌ گرده، افزایش کیفیت محصول و مدت انبارداری

♦️ گوگرد (S):
رشد جوانه‌های گیاه، افزایش شاخه‌دهی، تولید پروتئین، تولید روغن در دانه‌های روغنی

عناصر غذایی  مورد نیازگیاهان با مصرف کم: 👇👇👇

🔻 آهن (Fe):
افزایش قدرت جوانه‌زنی بذر، سبزینگی گیاه، رشد و فتوسنتز

🔻 روی (Zn):
جلوگیری از ریزش گل و جوانه‌ها، گرده¬افشانی، تشکیل میوه و دانه

🔻 منگنز (Mn):
افزایش جوانه‌زنی بذر، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها، زودرسی محصول

🔻 مولیبدن (Mo):
تثبیت بیولوژیکی نیتروژن، کاهش تجمع نیترات در گیاه

🔻 بر (B):
رشد ساقه و ریشه، ترمیم بافت‌های آوندی، تشکیل جوانه‌های برگ و گل، تولید میوه و دانه

🔻 مس (Cu):
رشد و فتوسنتز، تشکیل میوه، افزایش دانه‌بندی، افزایش طعم و رنگ میوه

🔻 سیلیسیم (Si):
افزایش مقاومت به ورس، آفات و بیماری‌ها، افزایش جذب فسفر

🔻 کبالت (Co):
تاثیر بر تثبیت بیولوژیکی نیتروژن، افزایش فتوسن

🔻 نیکل (Ni):
فعال‌سازی آنزیم‌ اوره‌ و کاهش سمیت اوره در گیاه، تولید متابولیت‌های ثانویه

 

یکتا شیمی همه ی کود های کشاورزی را بدون واسطه مستقیما از کارخانه  درهمه ی مقادیر مورد نیاز تامین میکند. برای خرید کود های کشاورزی با شماره 09120902414 تماس بگیرید .